Kun kesäloma alkaa, meillä on mahdollisuus valita, miten käytämme käsillä olevan vapaa-ajan: olisiko kohteena oleilu luonnossa, mökkeily ja ihmisten kanssa seurustelu, vai annammeko aikaa televisiolle, kännykälle ja netille?

Kesäasunto on monelle henkireikä, jossa luonnon ääressä oleminen, kalastus ja puutarhan hoito kuuluvat ohjelmaan, talven velvollisuuksien ja rutiinien sijaan. Siellä voimme elää enemmän ihan omaa elämää yhdessä muiden kanssa, sen sijaan että katselisimme muiden keksittyjä elämiä erilaisista tallenteista.
Yksinäisyys on yksi aikamme haasteista. Se on arkipäivää 400 000 suomalaiselle. Meillä melkein jokaisella on lähipiirissään joku, jota voisimme kesäloman aikana tukea ja kannustaa tutustumaan itseensä ja muihin.

Vanhemmilla ikäpolvilla yksinäisyyden kokemus voi lisätä mm. muistihäiriöitä. Mitä pidempään henkilö on ollut yksinäinen, sitä vaikeampaa on uskaltaa lähestyä muita.

Amerikkalaisissa neurotieteellisissä tutkimuksissa on selvinnyt, että pitkään yksinäisyyttä kokeneiden aivotoiminta muuttuu. Heillä otsan ohimolohkon tietyt alueet aktivoituvat sosiaalisissa tilanteissa eri tavoin kuin niillä, jotka eivät ole yksinäisiä. Normaalisti ihminen huomioi sosiaalisissa tilanteissa mahdollisuudet: tuolla on muita, voisin mennä mukaan. Jos on ollut pitkään yksin, näkee uhkia ja ajattelee muiden haluavan satuttaa.

Paljon televisiota katsovat ja runsaasti autoilevat pärjäävät muistitesteissä huonommin kuin ikätoverinsa, kerrotaan American Journal of Epidemiology -lehdessä julkaistussa artikkelissa, joka perustuu 500 000 brittiaikuisen terveystietojen ja muistitestien tuloksiin. Television katselu ja muut fyysisesti passiiviset ajanvietto- ja elintavat on aiemmin yhdistetty myös diabetekseen, lihavuuteen ja sydänsairauksiin.

Television ääressä vietetty aika tuntuu tutkimusten perusteella olevan erityisen haitallista, haitallisempaa kuin muut fyysisesti passiiviset ajanvietteet. Löhöilyn terveyshaittoja voi pienentää lisäämällä liikuntaa, mutta sekään ei täysin kumoa vaikutuksia. Parasta olisikin sekä lisätä liikuntaa että vähentää passiivista löhöilyä sekä seurustella tuttujen ja tutustua uusiinkin ihmisiin tämän kesän aikana.

Olisi myös tärkeää muistaa olla oikeasti läsnä silloin kun tavataan nokitusten. Some- ja älypuhelinriippuvuudesta ovat viime aikoina huolensa ilmaisseet sekä älypuhelinten hevikäyttäjät että some-bisneksen johtajat itsekin. Puhelimen näpyttelyllä täytetään herkästi paitsi kaikki pienetkin tyhjät hetket, myös ne tilanteet, kun huomiotamme kaipaisi ihan livenä ihminen, liikenne tai muut ympärillä tapahtuvat asiat. Kesä voisi olla otollista aikaa opetella pois kännykän orjuudesta. Yritä pärjätä pelkkien ajatustesi seurassa vaikkapa hississä, bussissa tai vessassa. Ei ihmisen tarvitse koko maailmaa kämmeneensä ihan joka sekunti.

 

Tapio Metsoila