Jo muutamana vuonna on joulukuun alussa järjestetty Osta työtä Suomeen -kampanja, muistuttamaan kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä ja kulutusvalintojen vaikutuksesta työpaikkoihin. Tänä vuonna Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 7. joulukuuta, oivallisesti lahjasesongin aikaan.
Kampanjan ydinsanoma on, että jos kaikki suomalaiset laittaisivat kympin kuussa enemmän kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin, maahan syntyisi vuosittain 10 000 uutta työpaikkaa.

Työelämä 2020 -hankkeen teettämään Luottamuskyselyyn vastanneista 74 prosenttia uskoo, että suomalaisuus lisää yrityksen luotettavuutta. Suomalaisuuden nähdään merkitsevän tuotteiden, palveluiden ja yritysten luotettavuutta.

Kotimaassa tehtävästä työstä saa olla terveellä tavalla ylpeä. Suomalaisen Työn Liitosta muistutetaan, että yhteiskuntamme on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna hyvin homogeeninen ja tasa-arvoinen – isossa kuvassa olemme hyvin yhtenäinen ja kehittynyt yhteiskunta. Suomalainen työelämä nähdään joustavana ja matalien hierarkioiden ansiosta tuottavana, rehellisyyttä arvostetaan. Kaikki tämä heijastuu kokonaisluottamuksena yrityksiä kohtaan.

Suomalaisten tuotteiden suosiminen on monella tapaa erinomainen kulutuspäätös. Esimerkiksi tuottajien työolot, tekemisen eettisyys sekä luonnon kunnioittaminen ovat Suomessa hyvällä mallilla. Nämä seikat kiinnostavat nykykuluttajaa, joka tiedostaa kuluttamisen vastuullisuuden.
Vaikkakin hinta ja ostamisen helppous edelleenkin painavat vaakakupissa eniten, ovat kuluttajat entistä enemmän perillä tuotteiden eettisyydestä ja ekologisuudesta. Valintojen vaikutuksista välitetään - ymmärretään, miten ostoskäyttäytyminen heijastuu niin ympäristön tilaan kuin ihmisten ja eläinten hyvinvointiinkin.

Kotimaisen joululahjan hankkimisen voi nähdä myös lähituotannon kannattamisena. Lähellä tuotetun alkuperä ja tuotantoketju ovat helppoja selvittää, jolloin kuluttajankin on vaivattomampaa varmistua sen tuotannon vastuullisuudesta. Lähellä tuotettu tuote on myös ympäristöystävällinen valinta, minimoidessaan pakkausmateriaalin määrän että kuljetetut kilometrit.
Vaikka kulutuksemme on edelleen kansainvälisesti katsoen maltillista, esimerkiksi alle OECD-maiden keskiarvon, kuluttavat suomalaiset nykyään kymmenen kertaa enemmän kuin sata vuotta sitten.
Ei siis ole yhdentekevää, mikä on pukinkontin kotimaisuusaste, nyt kun jälleen kerran käymme viettämään vuoden tärkeintä kulutusjuhlaa.

Moona Metsoila