Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi, että uusia bensiiniautoja ei enää myytäisi vuodesta 2035 lähtien. Dieselautojen myynti loppuisi jo aiemmin. Miten polttomoottoriautojen vaihtoarvon käy autokannan sähköistyessä?

Nykyakkujen hintatasolla käytetty sähköauto ei ole enää arvokas myytävä. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynnillä on paljon kirittävää, sillä viime vuoden tammi-syyskuussa täyssähköautoja ensirekisteröitiin vain 1 576 kappaletta, ja ladattavia bensiini- ja dieselhybridejä 3 559. Samaan aikaan bensiiniautoja rekisteröitiin 52 269 ja dieselautoja 16 830.

Osoitteessa Ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori voi käydä laskemassa ja vertailemassa eri autotyyppien päästöjä ja kustannuksia. Jos verrataan tavallisen bensiiniauton kustannuksia sähköautoon, sähköauton kustannukset ovat bensiiniautoa alemmat viiden vuoden päästä. Sähköautojen haasteena pidetään akkujen korkeaa hintaa sekä niiden valmistuksessa syntyviä päästöjä. Akkujen vuoksi sähköautojen valmistuksen päästöt ovatkin suuremmat kuin samankokoisen polttomoottoriauton päästöt.

Tuoreen saksalaistutkimuksen tulos onkin vähän erilainen. Tutkimuksessa vertailtiin Tesla-sähköauton ja Mercedez Benz -merkkisen dieselauton hiilidioksidipäästöjä. Diesel-Mercedeksessä valtaosa hiilidioksidipäästöistä tulee ulos pakoputken kautta. Teslan päästöt sen sijaan syntyvät akun valmistuksessa ja latauksessa. Jos sähkö on peräisin kivihiilestä, sähköauton päästöt voivat olla suuremmat koko sen eliniän ajan. Kyseisen tutkimuksen mukaan sähköauton käyttö saattaa olla ympäristölle haitallisempaa kuin dieselautolla ajaminen.

Aiempien tutkimusten perusteella keskimääräisillä eurooppalaisilla päästölaskelmilla sähköauto ottaa vastaavan dieselauton ympäristöystävällisyydessään kiinni noin 50 000–70 000 ajokilometrin jälkeen.
Tukholmassa asetettiin viime vuonna voimaan ruuhkamaksuverotus ja nyt vaaditaan, että seuraava askel autoilun verotuksen ja valvonnan kiristämiseksi tulisi olla kilometrivero kaikille autoille.

Perusteena kilometriverolle esitetään sitä, että koska bensiini- ja dieselkäyttöiset autot korvautuvat sähköautoilla, valtion tulee löytää uusia keinoja tieverkon rahoittamiseksi, koska polttoainevero ei enää tuota entiseen malliin.
Vasta se energiamuoto, jonka raskas liikenne ottaa käyttöönsä, tulee olemaan voittaja moottoriteknologian eri vaihtoehdoissa, ja tällä hetkellä se on taloudellinen ja kestävä diesel. Sen hyötysuhde on hyvä ja ainakin Suomen oloissa (kylmyys ja pitkät välimatkat) sitä on vaikea korvata vielä sähköautoilulla, ellei akkutekniikka tee nopeaa harppausta eteenpäin.

Tapio Metsoila