Ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle. Liikenneturva muistuttaa, että päävastuu turvallisesta ohittamisesta on aina ohittavan ajoneuvon kuljettajalla.

Jos tien päällä eteen tulee tilanne, jossa edellä ajavasta autosta on päästävä ohi, on ohituksen turvallisuudesta varmistuttava ennen ohitusta. Päävastuu turvallisesta ohittamisesta on ohittavan ajoneuvon kuljettajalla.
- Ohittaminen vaatii yllättävän paljon tilaa. Ohittamisen aikana autot ehtivät edetä aikamoisen matkan. Ohittaessa on varmistettava, että näkyvyys on hyvä riittävän pitkältä matkalta. Jos näkyvyys on rajallinen, tie mutkainen tai ohitettavan ajoneuvon edessä jonoa, pitää ohittamisintoa suitsia, muistuttaa Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi.
Ennen ohitusta seuraa takana tulevaa liikennettä. Aloita ohittaminen riittävän etäältä ohitettavasta. Kerro ohitusaikeesta näyttämällä suuntamerkkiä. Käytä vilkkua myös omalle kaistalle palatessa. Siirry ohituskaistalle maltilla. Loiva liike on hyvä myös omalle kaistalle palatessa.
Lain mukaan ajokaistaa saa vaihtaa vain, kun siitä ei aiheudu vaaraa muulle liikenteelle. Ohituksessa, kuten liikenteessä yleensäkin, on olennaista ottaa muut tienkäyttäjät huomioon huolehtimalla riittävästä turvavälistä – myös sivusuunnassa.
- Hyvä nyrkkisääntö on se, että omalle kaistalle palataan vasta, kun taustapeilistä näkyy ohitettava ajoneuvo kokonaisuudessaan. Myös nopeusrajoitusta on muistettava noudattaa. Toisen ajoneuvon ohittaminen ei anna erillislupaa hetkellisellekään ylinopeudelle, huomauttaa Kinisjärvi.

Harkitse, onko tarpeen

Ohitustarve on harkittava tarkkaan ennen siihen ryhtymistä. Ohitukset voivat hankaloittaa liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa pahimmillaan jopa vaaratilanteita, joten turhan päiten ei pidä lähteä ohi.
- Ohituksesta saatava ajallinen hyöty on useimmiten lopulta varsin vähäinen. Jos kuljettaja ajautuu jatkuvasti tilanteisiin, joissa ohittamisen kokee tarpeelliseksi, on ensimmäiseksi syytä tarkistaa oma ajonopeus, toteaa Kinisjärvi.
- Niin kiire ei saa olla, että ryhtyy riskeeraamaan liikenteessä. Tasaisempi ajonopeus säästää sekä polttoainetta että hermoja. Vakionopeudensäädintä käyttämällä voi välillä myös lepuuttaa kaasujalkaa, jos keli ja muut ajo-olosuhteet sen sallivat, Kinisjärvi vinkkaa.

 

7