Koreassa valmistettu Kia Stonic on pieni ja mielenkiintoisesti muotoiltu B-segmentin katumaasturi, joka perustuu Kia Rion tekniikkaan. Rioon nähden siinä on korkeampi maavara ja istuinkorkeus. Stoniciakin saa vain etuvetoisena ja kolmisylinterinen 1,0 T-GDI lienee se suosituin versio, eikä ihme, sillä se on kevyt, taloudellinen ja silti erittäin suorituskykyinen hyvin alhaisilta kierrosluvuilta vääntöä tarjoava nykyajan talousihme.

Urheilullisen tunnelman tarjoava kevyt Stonic ehtii kiihkeimpäänkin kaupunkiliikenteeseen varmuudella mukaan. Korin rakenteessa on käytetty 51 prosenttia suurlujuusterästä. Ratkaisulla on mm. pudotettu kokonaispainoa, ja näin polttoaineen kulutus pienenee ja kiihtyvyys kasvaa, kun tehopainosuhde saadaan parempaan kuosiin.

Hyvä ajotuntuma

Kiihdytyksissä ja jopa mutkissa auto käyttäytyy yllätyksettömästi ja varmasti. Ohjaus on miellyttävän tuntuinen, kevyt ja palauttaa hyvin. Vaihteisto on selkeä ja ergonominen.
Auton kosketusnäyttöön on saatavilla vakiona älypuhelinten integroimista varten Android Auto™- ja Apple CarPlay™ -palvelut. Kosketusnäyttö on helppokäyttöinen, kuten koko sisätilojen muutkin säätimet.
 Stonicissa on 352–1155 litraa tavaratilaa. Maavara on 165–183 mm vannekoosta riippuen. Yli 175-senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan mukavasti samaa kokoluokkaa oleva henkilö. Tilaa on siis hieman enemmän kuin B-segmentin autoissa keskimäärin.

Lämmin talviauto

Kaiken kaikkiaan auton urheilullinen yleisilme tulee ajaessa lunastetuksi. Stonic todella tarjoaa pikkukatumaasturin fiiliksen kilpailukykyiseen hintaan.
Hinnat alkavat 17 826 eurosta. Varustetasoja on kolme: LX, EX ja TX. Lisäksi EX- ja TX-versiot ovat saatavana kaksivärisinä Design-versioina.  seitsemän vuoden takuun kaikkien uusien Kia-mallien tavoin.
Puutteita tämän hintaluokan autossa toki etsivä löytää, talvirenkaat yhdistettynä tiestömme karheuteen aiheuttaa rengasmelua, joka on häiritsevä 80 km/h:n nopeudesta alkaen. Äänentoistolaitteen bassotaajuuksista on myös säästelty. Mutta onneksi lämmityslaite ja penkinlämmitinkin on mitoitettu maamme pakkaskeleihin riittäväksi. Stonic on monipuolisimmin personoitava Kia. Se tarkoittaa muun muassa 20 erilaista kaksiväriyhdistelmää.
Hieman poikkeavaa on jäykkä taka-aseli, joka tosin toimii hyvin asfaltilla, mutta kuoppaisilla teillä toisen pyörän joustoliike vaikuttaa myös toiselle puolen. Mitään negatiivista ei ratkaisusta huomannut talvisessa ajolenkissämme.
Kian laatu on kaikin puolin täysin vertailukelpoinen muihin merkkeihin ja maassamme 13-vuotisen historian aikana merkillä on erittäin uskollinen asiakaskuntakin.
Kiaa myy Tampereella mm. J-Rintajouppi Tampereen Lielahdessa. Valtakunnallisesti Kian markkinaosuus on 6-7 prosentin välissä, mutta Pirkanmaalla se on kivunnut reiluun kymmeneen prosenttiin. Menevin malli on viime vuosina ollut Rio ja Niro Hybrid.

 

Plussaa
+ urheilullinen ajettavuus
+ selkeä ohjaamo
+ vaihteiston toimivuus
+ korin muotoilu ja alustan suojaus kiveniskuilta

Miinusta
– sisämelu talvirenkailla suurissa nopeuksissa
– radion bassotoiston puutteellisuus

 

13LRI 8219

Kia Stonicin saa kolmella eri voimanlähteellä: 1,0-litraisen T-GDI -bensiiniturbomoottorilla (120 hv), 1,2-litraisen (84 hv) bensiinimoottorilla tai 1,6-litraisen dieselmoottorilla (110 hv). Koeajon auto oli 1,0-litraisen malli. Koeajo Tapio Metsoila.

13LRI 8132