Unettomuuden yleistyminen on kansainvälinen ilmiö; myös Suomessa runsas 40 prosenttia työikäisistä raportoi THL:n kyselyssä kokevansa unettomuutta toisinaan.

- Uniongelmien tiedetään altistavan useille haitallisille terveysriskeille, kertoo erikoistutkija Erkki Kronholm.
Suomessa myös koululaisilla uniongelmat lisääntyivät 1990-luvun alusta vuoteen 2008, minkä jälkeen kasvu on pysähtynyt.

Uni puhdistaa aivot

Unitilan aikana aivo-selkäydinneste pääsee huuhtelemaan soluvälitiloja syvemmältä kuin valveilla, ja kuljettaa solujen aineenvaihdunnan kuona-aineet pois. Soluvauriot korjautuvat ja hermosolujen väliset kytkennät vahvistuvat etenkin muistin kannalta tärkeillä aivoalueilla. Toisaalta tarpeettomia synapsiyhteyksiä karsiutuu, paitsi tilan säästämiseksi, mahdollisesti myös energiakulutuksen minimoimiseksi.
Kuten ihminenkin, useimpien eläinlajien poikaset ja nuoret eläimet nukkuvat enemmän kuin täysikasvuiset, mikä viittaa unen merkitykseen myös yksilönkehityksessä.

Riski kasvaa

Sekä lyhentynyt että pidentynyt yöuni on epäterveellistä ja lisää sydän- ja verisuonitautien sekä aikuistyypin diabeteksen riskiä.
Yleisimmät syyt unettomuuden taustalla ovat masennushäiriöt ja päihteiden käyttö.
Liikaunisuus on häiriötila, jossa pääasiallisena vaivana on liiallinen väsymys. Liikauninen ei virkisty nukkumastaan unesta, vaikka se on kestoltaan normaalia pitempi, ja kärsii uneliaisuudesta.
Päivätorkut kannattaa pitää 10-20 minuutin pituisina, ja ne kannattaa nukkua kello 12 ja 15 välillä.

(lähteet: THL, Mielenterveysseura)


Sängyssä ei kannata käyttää kännykkää tai läppäriä. Taustavaloilla toimivat laitteet lähettävät silmiin valon sinisiä aaltopituuksia, jotka viestivät aivoille, ettei vielä ole nukkuma-aika.

Jos uni ei tule noin 15 minuutissa kannattaa nousta ylös vuoteesta ja tehdä jotain rauhoittavaa. Ei kuitenkaan kannata avata kännykkää, tietokonetta tai televisiota. Palaa vasta kun tunnet itsesi väsyneeksi.

Nouse mahdollisimman säännölliseen aikaan, nukkumaanmenoajasta riippumatta. Viikonloppuisin ei kannattaisi nukkua enempää kuin tuntia pidempään.

Vältä liian pitkiä päiväunia.

 6sleep