Ekologisuus on noussut tärkeään asemaan myös vaateostoksilla. Mitä kalliimpi vaate on, sitä paremmin halutaan tietää sen alkuperästä. Pälkäneläisessä naistenvaateliikkeessä Fiinassa kuullaan usein kysymys: missä vaate on valmistettu.

- Tuotteen ei tarvitse välttämättä olla kotimainen ollakseen kiinnostava, kunhan se on kotoisin läheltä, kertoo yrittäjä Annikki Westman.
Jos tuote tulee EU-alueen sisältä, se koetaan plussaksi. Esimerkiksi tanskalaiset vaatemallistot ovat suosittuja. Suurin osa Fiinan vaatteista onkin Euroopasta; Annikki nostaa yhdeksi esimerkiksi uuden Himalaja-merkin.
- Himalajan vaatteet ovat sataprosenttista ekopuuvillaa, saksalaisen perheyrityksen Intiassa vastuullisesti valmistettuja tuotteita. Varsinkin nuoret näyttävät olevan kiinnostuneita juuri ekopuuvillasta.
Suomalainen haluaa erottua
Vastuullisuus vaatteiden valmistuksessa on tärkeä arvo myös kauppiaalle itselleen.
- Haluan myydä sellaisia vaatteita, joiden tekemisestä ihmiset ovat saaneet palkkansa, Annikki toteaa.
- Pitkän kauppiaskokemuksen myötä olen oppinut, mitä myymälään kannattaa hankkia, ja mikä maaseudun vaateliikkeessä menee kaupaksi. Moni haluaa muista erottuvan ja yksilöllisen vaatteen, ettei samanlaista kävele heti vastaan.
Takojantiellä sijaitsevan liikkeen valikoima on varsin monipuolinen ja huolella valikoitu. Myytävänä on vaatteiden lisäksi alusasuja, uimapukuja ja laukkuja.

Laadulle ja palvelulle kysyntää

- En näe nettikauppaa suurena uhkana, ja se nyt vaan on nykyään hyväksyttävä osaksi tätä alaa, kuten aikoinaan postimyynti. Sellaista yrittäminen on: tee jotain niille asioille, joille voit, äläkä murehdi sellaisia, joille et voi mitään, Annikki miettii.
- Aina riittää asiakkaita, jotka haluavat onnistua vaatevalinnassa kerralla. He haluavat sovittaa vaatetta, tunnustella sen materiaalia ja usein myös kysyä myyjän mielipidettä tai neuvoa pukeutumiseen. Kun vaate on valittu huolella ja kokeneilla neuvoilla, sitä tulee myös oikeasti pidettyä.
- Nautin siitä, kun voin auttaa asiakasta löytämään juuri sopivan vaatteen, joka istuu hyvin ja näyttää kivalta. Se on tämän työn suola, kun pystyy tekemään toisen tyytyväiseksi.
Annikki on myös nähnyt, ettei halpatuonti vähennä Fiinan myyntiä: heille ei tulla hakemaan vaatekaapin täytettä vaan käyttöön tulevaa kestävää asua. Esimerkiksi laadukas t-paita kestää pesuissa viisikin vuotta moitteettomana.

Nyt halutaan rentoa

Vaatteen käyttöikään vaikuttaa myös nykyinen vaatimus vaatetuksen pehmeydestä, mukavuudesta ja rentoudesta. Ohuempi ja joustavampi kangas ei kestä kulutusta samalla lailla kuin vanhanaikainen jämäkkä materiaali. Ennen “peltifarkutkin” kestivät ikuisesti, mutta ne eivät olleetkaan yhtä helppoja pukea eikä yhtä mukavia pitää.
- Olen pannut merkille, että pukeutumisen rajat ovat hämärtyneet. Arkipukeutuminen ja juhla-asu eivät enää ole yhtä selkeästi erillään. Kuulee väitettävän, että kyllähän nykyään saa juhlaankin laittaa mitä huvittaa. Asiakaspalveluun ja toimistotyöhönkin mennään usein rennoilla kotivaatteilla, eikä työpukeutumisesta välitetä.
- Minun mielestäni työhön ja juhlaan pitää edelleenkin pukeutua tilanteen mukaisesti ja huolitellusti. Ei tarvitse hienostella, mutta siisti pukeutuminen kuuluu hyviin tapoihin ja se on toisten ihmisten huomioon ottamista, hän muistuttaa.

11fiina

Värikkäät kuosit ja printit ovat kesän ehdottomia must-juttuja.

 11 hapsu

- Moni haluaa vaatteen, jota ei tule vastaan muiden yllä. Tämä hapsumekko on erittäin mukava yllä, kertoo Annikki Westman.