Oriveden Kumikorjaamo Ky on palvellut autonrengasasioissa pian jo 55 vuotta. Laajalla alueella lähikunnissa tunnetaan yrityksen monipuolinen rengas- ja vannevalikoima, kuin myös henkilökunnan ammattitaitoinen neuvonta kaikissa aiheeseen liittyvissä kysymyksissä.

- Monet tulevat Tampereeltakin asti, kun huomaavat, että täällä maalla saa monet asiat hoidettua nopeammin, kertoo yrittäjä Johanna Rantala.
Yritys paitsi myy renkaita ja vanteita, tekee myös kaikkia renkaisiin liittyviä korjauksia, myös muun muassa erikoisempia lukkovannetöitä.
Renkaat vaihdetaan Oriveden Kumikorjaamolla nonstoppina odottaessa. Yritykseltä on saatavissa myös katsastuspalvelu sekä pienimuotoista huoltotoimintaa.
Oriveden Kumikorjaamo on jäsenenä First Stop -rengasliikkeiden ketjussa.

Turvallisuus kuntoon
Jo 35 vuotta alalla työskennellyt Johanna Rantala on kiinnittänyt huomiota siihen, miten nykyään on tapana ajaa renkaat aivan loppuun asti. Autoilijat ovat selvästi käyneet nuukemmiksi renkaiden uusimisen suhteen. Suomen olosuhteissa ei renkaiden kunnosta ja laadusta kuitenkaan saisi tinkiä.
Viime kuun puolivälissä vietettiin perinteistä neuvontahenkistä rengasratsiaviikkoa, jolloin mitattiin autonrenkaiden urasyvyyksiä. Autonrengasliiton, Poliisin ja Liikenneturvan kampanjalla muistutetaan, miten tärkeää on tiedostaa omien renkaiden kunto. Jokaisen pitäisi tietää, mikä on oman auton renkaiden urasyvyys ja sopeuttaa ajonopeutensa sen mukaiseksi.
Neljämilliset renkaat toimivat vielä tyydyttävästi sadekelillä, mutta sitä matalammilla urilla renkaan suorituskyky on oleellisesti heikentynyt. Hyvillä renkailla auto pysähtyy märällä asfaltilla 80 kilometrin tuntinopeudella noin 25 metriin, huonoilla renkailla matka voi olla jopa 12 metriä pidempi.
Tutkimusten mukaan joka neljäs ajaa turvasuositusten alittavilla renkailla.
- Laadukkaimmissa renkaissa on tuotekehityksen kaikki hienoudet. Edullisimmillakin pärjää, totta kai. Tärkeää on, että kulutuspintaa on riittävästi, Johanna toteaa.
Muista tarkistaa paine
Myös rengaspaineiden kanssa ollaan usein liian huolettomia. Oikea paine pitäisi olla kaikissa neljässä renkaassa.
- Moni ei kiinnitä paineisiin huomiota muulloin kuin renkaan vaihdon yhteydessä. Ilmanpaineet pitäisi tarkistaa mielellään kerran kuukaudessa, vähintään kahdesti kauden aikana, yrittäjä hoputtaa.
- Renkaiden ilmanpaine vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, jarrutusmatkan pituuteen ja auton hallittavuuteen. Renkaat ovat myös pitkäikäisempiä, jos ne kuluvat tasaisesti oikeiden paineiden ansiosta.
- Renkaan ilmanpaineiden tarkistus on niitä helpoimpia ja nopeimpia autolle tehtäviä hommia.
- Myös raskaan kaluston kuljettajien pitäisi muistaa tarkistaa säännöllisin välein, että renkaissa oleva paine kestää auton oman massan lisäksi kuorman painon.

Renkaat hyvään talteen
- Renkaiden kausisäilytyksen suosio on kasvanut jatkuvasti, kertoo Johanna Rantala.
Vuodenajan vaihtumista odottava rengassarja vie paljon tilaa omissa nurkissa, ja paloturvallisuusriskin vuoksi renkaiden säilytys on kiellettyäkin monissa taloyhtiöissä. Rengasliikkeeseen tuotuna renkaat saa alle ajallaan oikeaoppisesti säilytettyinä, puhdistetuina ja kuntotarkastettuina.
Vanhat palveluksensa tehneet renkaat kannattaa toimittaa kierrätykseen.
- Rengaskierrätys on toiminut todella hienosti, ja kierrätykseen päätyvät tonnimäärät ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Rengasrouhetta uudelleen käytetään muun muassa jätevedenpuhdistuksessa, Johanna Rantala tietää.

15nainenrengas

 - Vähintään neljän millin urasyvyys on suotavaa sadekeleillä, muistuttaa Johanna Rantala.

 15miesrengas

Vesa Almonkari ottaa vuotavaa kuorma-auton rengasta pois vanteilta ja käy korjaushommiin.