Vatsan hyvinvoinnilla on meihin suuri vaikutus. Kun vatsaa turvottaa tai kipristelee, tai on ilmavaivoja, vessassa täytyy käydä alvariinsa tai sinne ei ole asiaa juuri koskaan, on olo hyvin epämukava.
Suolistolla on runsaasti tärkeitä tehtäviä; se esimerkiksi huolehtii ravintoaineiden imeytymisestä, erittää hormoneja ja on tärkeä osa vastustuskykyä.

Säännöllisesti syödyt kasvispainotteiset ja järkevän kokoiset ateriat pitävät energiatasot kohdillaan. Ne säästävät vatsan nälältä ja toisaalta myös mättöaterioiden aiheuttamalta ähkyltä. Kun ruoansulatuselimistö saa ruokaa tasaisesti, se ehtii sulattaa ravinnon tehokkaasti ja säästytään vatsanpuruilta.
Ateriarytmin mukaisesti kannattaa välttää raskaita ja suuria ilta-aterioita.
Kunnollinen pureskelu helpottaa vatsan toimintaa. Ruoansulatus alkaa jo suussa, syljen mukana erittyvät ruoansulatusentsyymit ja riittävä pureskelu tekevät ruoasta mahalle helpommin käsiteltävää. Hotkiessa entsyymit eivät ehdi kauaa vaikuttaa ja mahaan syöksyy suuria ruoanpaloja. Hotkimisen mukana mahaan voi päätyä myös ylimääräistä ilmaa.
Vatsalle tärkeää on syödyn ruoan lisäksi riittävä nesteen nauttiminen. Kuitupitoisen ruoan seuraksi kannattaa juoda vettä 1-1,5 litraa päivässä.
Liikunta lisää suolen liikettä ja vahvistaa syviä lihaksia, jolloin vessassa käynti helpottuu. Jatkuva istuminen voi aiheuttaa vatsalle tukalat oltavat. Kuntoliikunnan lisäksi kannattaa muistaa myös hyötyliikunta.
Keskushermosto ja suolisto ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa, ruoansulatus reagoi herkästi kokemaamme paineeseen ja stressiin. Stressi aiheuttaa monille vatsavaivoja tai voimistaa oireita.
Suolisto on herkkä elin, joka pitää stressittömästä elämästä, terveellisestä ravinnosta, riittävästä unesta ja liikunnasta.

 

 

 15jaque