Luopioisista käsin koko Suomeen toimiva autokorjaamo Kolari-Special tunnetaan erityisesti voimansiirtoon ja autosähkötöihin liittyvästä tietotaidostaan. Myös vikadiagnostiikka on hyvin hallussa. Korjaamo, purku ja varaosamyynti tukevat saumattomasti toisiaan. Kilpailuetuna on myös hyvät kontaktit merkkiliikkeisiin.

Vallitsevasta epidemiatilanteesta Kolari-Special selviää hyvin toteuttamalla ja vahvistamalla jo ennestään hyviä käytäntöjään. Varaosien saatavuuskin on edelleen hyvä.
- Kolari-Special palvelee koronasta huolimatta joka arkipäivä kahdeksasta puoli viiteen. Noudatamme viranomaisten ohjeita ja kiinnitämme huomiota erityisesti käsihygieniaan.
- Meillä on oma odotustila korjaamoasiakkaille, jossa voi keittää kahvit ja lukea lehtiä. Korjaamon puolelle ei asiakkaalla ole ennen koronaakaan ollut kulkua, toteaa yrittäjä Antti Sjöstedt.
- Varaosan voi tilata puhelimitse tai netissä ja maksaa ennakkolaskulla. Toimituksen saa myös koti- tai yritysjakeluna, tai tavaran voi käydä noutamassa sovitusta paikasta itselleen sopivana aikana. Tämä käytäntö on toiminut meillä hyvin jo vuosikaudet.
Kolari-Specialin yli 30 000 tarkastettua varaosaa on aina reaaliaikaisesti nähtävillä varaosakaupan nettisivuilla.

Ajoissa korjaamoon

Yritys korjaa sekä manuaali-, automaatti- että dsg-vaihteistot. Vaihteiston kunnostus on alusta loppuun suomalaista, paikallista työtä. Kunnostus aloitetaan pesemällä vaihteisto. Pesussa käytetään ympäristömerkittyjä tuotteita ja pesuainevedet käsitellään asianmukaisesti. Ympäristökuormituksen vähentämiseksi vaihteistoja ei maalata.
- Meille voi lähettää esimerkiksi pelkän vaihdelaatikon korjattavaksi, mutta aina on parempi jos saamme koko auton, kertoo Antti Sjöstedt.
- Jos vaihdelaatikko ääntää tai vaihteet toimivat huonosti, ei saisi ajaa lainkaan, hän muistuttaa. - Vaihdelaatikon korjaus varhaisessa vaiheessa kannattaa. Mitä pienemmät vauriot ovat, sitä pienemmät ovat kustannukset.

Kokemuksella ja testereillä
Digitaalinen vikadiagnostiikka on ollut Kolari-Specialilla käytössä jo yli kymmenen vuotta. Testeri nopeuttaa tarkistustyötä huomattavasti. Mitä uudempi auto, sitä enemmän tietoa diagnosoinnilla on kerrottavanaan. Vikatestauksessa hyödynnetään autonvalmistajien portaaleja, mikä mahdollistaa sähköisen huoltokirjan käyttämisen sekä takuunalaisten ja hybridiautojen huoltamisen.
Testerin lisäksi tarvitaan aina kokenutta ja ajan tasalla olevaa mekaanikkoa. Pelkät luvut eivät aina suoraan kerro missä vika on, vaan tuloksia pitää osata analysoida. Koeajo on yksi tärkeimmistä keinoista löytää autossa oleva vika. Ajon aikana diagnoositesteri antaa reaaliaikaista dataa, joka kertoo kokeneelle mekaanikolle auton toiminnasta paljon.
Kolari-Specialissa työskentelee kaikkiaan kymmenen henkeä. Antti Sjöstedtillä on itsellään jo lähes neljän vuosikymmenen kokemus alalta, ja tiheään tahtiin koulutettu henkilökunta täydentää osaamista uusimmalla tiedolla.
Tarjolla on myös rahoituspalvelu.
- Osamaksusopimusta voi hakea aina 5000 euroon asti. Luottohakemuksen voi tehdä netin kautta ja allekirjoittaa pankkitunnuksilla, kertoo Sari Päätalo.

 

14antti

Käsihygieniaa on parannettu entistä enemmän ja vältämme kaikessa lähikontaktia, kertoo Antti Sjöstedt.

 14varaosat

Varaosia voi selata nettisivuilla ja paketit saa myös suoraan kotiin.

 14korjaamo

Juho Pyykkönen tarkastaa huolella korjattavaksi tuodun auton.