Yrittäjä Reetta Hulkkonen johtaa Tampereen Yliopistolliseen sairaalaan viime syyskuussa avattua R-kioskia kokenein ottein.

Reettan ura R-kioskilla alkoi myyjän työnä jo vuonna 2002. Aiempi unelma liikuntaan liittyvästä ammatista jäi kakkoseksi, kun Reetta huomasi viihtyvänsä kioskityössä.
- Koen tämän työn hyvin mielekkääksi. Parasta on monipuolisuus sekä mahdollisuus kehittyä ja edetä urapolulla, Reetta Hulkkonen määrittelee.
Hän toimi yrittäjänä Koskikeskuksen kioskissa vuodesta 2014 alkaen ja esimiehenäkin 7 vuotta. Kun Taysin kioskin kauppiaspaikka avautui, sitä tarjottiin Reettalle, joka oli aiemmin ilmaissut kiinnostuksensa paikkaa kohtaan.
- Olin jo halukas uusiin haasteisiin ja koin, että olin saanut vietyä Koskikeskuksen kioskia oikeaan suuntaan ja kaikki oli hyvällä mallilla.
- Lähdin luottavaisin mielin kauppiaaksi, koska R-kioski oli jo tuttu konseptina ja tiesin mitä työ vaatii, tunsit luvut ja potentiaalin, toteaa Reetta. Hän sai rohkaisua perheeltään, jolla on yrittäjätausta. Kioskiyrittämisessä tuli kuvaan mukaan paljon uuttakin, kuten esimerkiksi osakeyhtiön perustaminen.
- Ketjulta saan kaikkeen paljon apua ja tukea, meillä on hyvä neuvotteluyhteys.

Syötäville riittää kysyntää
Toimintaympäristö, asiakaskunta ja valikoima ovat sairaalan kioskissa melko erilaiset kuin ostoskeskuksessa.
- Meillä käy asiakkaina henkilökuntaa, potilaita ja potilaiden omaisia. Tässä kioskissa on panostettu erityisen paljon ruokaan, yrittäjä kertoo.
Syötävää on hyvin monipuolinen valikoima, jollaista ei ihan peruskioskista löydy. Tarjolla on salaattibaari, lounaskeittoa, pizzaa, hodareita ja leipiä. Kioskissa tehdään itse täytetyt leivät, muu tulee pääasiassa valmiina. Ruokien lämmittämiseen ja kylmänä pitämiseen on keskimääräistä suuremmassa kioskissa hyvin tilaa.
Taysin R-kioskissa on normaalina aikana kuusi vakituista työntekijää ja lisäksi keikkatyöntekijöitä. Koronan vuoksi henkilöstömäärää on jonkun verran supistettu.
- Rajoitukset toki vaikuttavat asiakasmäärään, mutta ei meillä aivan hiljaistakaan ole. Turvaväleistä pidetään huolta, käsidesiä on tarjolla ja maksupäätteissä on suojakalvot. Salaattibaari on toistaiseksi pois käytöstä, kaikki pakataan asiakkaalle valmiiksi ja asiointi pyritään tekemään mahdollisimman mukavaksi ja nopeaksi.
- Olen liiketoiminnan suhteen luottavaisella mielellä. Kyllä me varmasti tästäkin selvitään, ärräkauppias vakuuttaa.

Uusia kauppiaita tarvitaan
R-kauppias Trainee -ohjelma valmentaa myyjistä R-kauppiaita asiantuntijavalmentajien johdolla. Ohjelma on vuodesta 2017 tuottanut jo kuusi valmennusryhmää ja ison joukon toimintansa aloittaneita R-kauppiaita.
Traineeohjelman tarkoitus on antaa R-kauppiaan työstä kiinnostuneelle, kioskityössään menestyneelle ärräläiselle keinot suunnitella liiketoimintaa ja kehittää yrittäjälle hyödyllisiä taitoja.
Valmennuksessa trainee kokoaa ohjatusti näyttöaineistoa, joka vastaa Yrittäjän ammattitutkinnon osaamistarpeita. Keskeisin osa aineistoa on liiketoimintasuunnitelma, jossa analysoidaan niin tulevan kioskin kilpailuvaltteja, kilpailijoita kuin asiakasryhmiäkin.
Suunnitteilla on laajentaa traineeohjelmaa vielä vuoden 2020 aikana koskemaan myös henkilöitä, joilla ei ole Ärrä-kokemusta. Tällöin valmennusohjelmaan valitut suorittavat opintojen ohessa palkallista työharjoittelua ja tutustuvat R-kioskin konseptiin ja arkirutiineihin.

 

7pomot

Tampereen aluepäällikkö Tarja Mäki, kauppias Reetta Hulkkonen ja R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen katsovat luottavaisesti tulevaisuuteen.

 7R kioski sisakuva

Ärrä mahdollistaa erilaisia urapolkuja nuorellekin yrittäjyydestä kiinnostuneelle.