Kuljetusliike Jaakko Pohjola Oy:n keltaiset yhdistelmät ovat tuttu näky maanteillä.
Pälkäneläisessä perheyhtiössä on koettu alan monet muutokset ja mutkat, ylämäet ja alamäet. Kovalla työnteolla, hyvällä maineella ja osaavalla tiimillä on jokaisesta risteyksestä päästy aina jatkamaan matkaa.

Kolme vuotta sitten yritys valittiin Pälkäneen yrittäjien vuosisadan yritykseksi, samalla kuin se juhli 50-vuotisjuhlavuottaan. Yrityksen asiat ovat alusta asti olleet tiivis osa Pohjolan perheen elämää. Nyt ohjaksissa on toinen sukupolvi, ja kolmaskin on jo kyydissä.
- Olen pyörinyt mukana pikkulikasta lähtien. Pääsin mukaan reissuun, jos lupasin, etten kysy, koska mennään kotiin. Kuljettajat, autot ja asiakkaat tulivat vuosien varrella tutuiksi, muistelee toimitusjohtaja Virpi Pohjola.

Pienestä suureksi
Kun laitikkalaispariskunta Jaakko ja Kyllikki Pohjola haki liikenneluvan ja perusti yrityksen, tien päällä oli vain yksi auto, talvella oli lastina puuta ja kesällä ajettiin Tie- ja vesirakennushallituksen ajoja. Sitten Jaakko Pohjola hankki soranajoon seudun ensimmäisen kolmeakselisen kuorma-auton, jolla hän päihitti kuormien koossa kaikki muut.
Pikkuhiljaa autojen, ajojen ja työntekijöiden määrät kasvoivat. - Kuorma-autoliikenne oli 70- ja 80 -luvuilla todella säädeltyä. Liikenneluvilla määriteltiin, mitä tuotteita saadaan kuljettaa ja millä alueella. Erilaisia lupia jouduttiin aina hakemaan lisää, kertoo Virpi Pohjola.
Yrityksen nykyinen toimitila Kankaanmaan teollisuusalueella on järjestyksessään toinen. Se rakennettiin 1990-luvulla ja remontoitiin tänä keväänä.
Naapurissa aikoinaan sijainnut Tammetin verkkotehdas oli tärkeä työllistäjä. Pohjolan autoilla haettiin Tammisaaresta lankaa, josta tehtiin Pälkäneellä verkkoja; niitä puolestaan kuskattiin rakennustyömaille ympäri Suomea. Hyvä ja joustava yhteistyö Tammetin kanssa mahdollisti muun muassa uusia kalustohankintoja.
Venäjän kuljetuksiin suuri kysyntä
Elementti- ja rakennustavarakuljetukset vähenivät 1990-luvun lamassa, jolloin tilalle alettiin hankkia ajoja Venäjän paisuvilta markkinoilta. Se pelasti monta kuljetusalan yritystä.
– Homma aloitettiin aivan nollasta. Kaikki piti opetella viisumeista, liikennevakuutuksista ja rokotuksista alkaen, Virpi toteaa.
Pohjolan rekat kyyditsivät itärajan taakse rakennustarvikkeita, muun muassa elementtejä Kangasalta. Myöhemmin Venäjälle ajettiin myös elektroniikkaa ja elintarvikkeita.
Olosuhteet itärajan takana olivat hyvin erilaiset kuin Suomen maanteillä. Jaakko Pohjola sai mainetta Venäjän kuljetusten kokemuksella ja alan ensimmäisen ympäristösertifikaatin saajana.
- Tuolloin Venäjälle suuntautuvissa kuljetuksissa käytettiin suomalaista kalustoa. Meillä oli 37 autoa Venäjän liikenteessä, joita lastattiin tai purettiin koko ajan, Virpi muistelee.
- Venäjän ajot loppuivat sitten lähes yhdessä yössä ruplan devalvointiin.

Hyvä porukka töissä
Seuraava äkillinen muutos oli vuonna 2009, kun rakennuspuolen kuljetukset romahtivat Suomessa.
- Liikevaihto putosi 40 prosenttia. Onneksi meillä on aina ollut tarkka taloudenpito, jonka ansiosta on pärjätty.
- Päätimme, että emme voi olla vain yhden toimialan varassa. Kuljetusyrityksen toimintaa on siitä syystä hajautettu viiden eri yhtiön alle.
Nykyisin kalustoon kuuluu jo yli 40 autoa ja 80 perävaunua. Jaakko Pohjola Oy työllistää tänä päivänä viitisenkymmentä työntekijää. Kaluston laajuuden ansiosta on helpompi järjestellä kuljetettavaa aina myös paluukuormaksi. Painopisteet ovat rakennusteollisuuden kuljetuksissa ja sopimusliikenteessä.
Paljon on alalla muuttunut. Nykyrekat näkyvät reaaliajassa kartalla ja digitaaliset ajopäiväkirjat ovat käytössä.
- Ajaminen on vain pieni osa kuskin työtä, muun muassa asiakaspalvelun taito on oleellista. Meillä on tosi hyvä porukka, ja se on yritykselle erittäin tärkeää, toteaa Virpi Pohjola.

 

10 rakennus

- Yksikään päivä ei ole ollut samanlainen, kertoo kuljetusliikkeen toimintaan kasvanut Virpi. Toimistokoirat Sidu ja Minttu ovat usein touhussa mukana.

 10auto

Monipuolinen kalusto ja osaaminen vievät haastavatkin kuljetukset perille.