Auton ilmastointi vaikuttaa huomattavasti autoilun mukavuuteen, mutta se on myös turvallisuustekijä. Auton käyttöohjekirjaan kannattaa syventyä voidakseen ottaa parhaan hyödyn irti ilmastoinnista.

Ilmastointi kannattaa huoltaa säännöllisesti, suosituksen mukaan vähintään kahden vuoden välein. Huolto tulee ajankohtaiseksi aikaisemminkin, jos ilmastoinnin teho heikkenee, järjestelmästä kuuluu outoja ääniä tai autoon tulee pahaa hajua.
Ilmastointihuolto ei useinkaan kuulu auton määräaikaishuolto-ohjelmaan, vaan se on muistettava tilata lisätyönä. Kun ilmastointihuollon ottaa rutiiniksi, säästyy kalliilta korjauskustannuksilta. Raikkaasta sisäilmasta ja viilennyksestä saa näin nauttia kuumanakin kesäpäivänä.
Huollossa järjestelmästä poistetaan kosteus ja kylmäaine vaihdetaan. Kosteus järjestelmässä edesauttaa sisäistä korroosiota, ja sen irrottamat epäpuhtaudet voivat rikkoa kompressorin.
Raitisilmasuodattimen voit vaihdattaa joko pelkästään tai ilmastointihuollon yhteydessä. Jos ilmastointi haisee suodattimen vaihdosta huolimatta, kannattaa tehdä myös ilmastoinnin desinfiointi. Käsittely poistaa hometta ja itiöitä, raikastaa sisätilan, neutralisoi tuoksut ja poistaa allergeeneja.
Jos autoilija on allerginen siitepölylle, katupölylle tai muille ikäville hiukkasille ilmassa, kannattaa autoon valita tehokas aktiivihiilisuodatin. Perinteiset sisäilmasuodattimet estävät mekaaniset epäpuhtaudet ja puhdistivat ilman vahingollisista aerosoleista.
Vielä 1980-luvulla ilmastointi kuului vain kalliimpien autojen varusteisiin. Vasta tällä vuosituhannella ilmastointi yleistyi myös keskiluokan autoissa ja nykyään ilmastointi kuuluu jo useiden pikkuautojenkin vakiovarustukseen. Laite toimii tavallisesti samalla periaatteella kuin jääkaappi.

(Tekniikan Maailma, Autowiki)

5auto