Vatsan hyvinvoinnilla on meihin suuri vaikutus. Kun vatsaa turvottaa tai kipristelee, on ilmavaivoja, vessassa täytyy käydä alvariinsa tai sinne ei ole asiaa juuri koskaan, on olo hyvin epämukava.

Pitkittyneissä ja hankalissa vatsavaivoissa voidaan tarvita ruokavalio- tai lääkehoitoa, mutta yleensä vatsan toimintaan voi vaikuttaa paljonkin omilla elintavoilla. Suolistolla on runsaasti tärkeitä tehtäviä; se esimerkiksi huolehtii ravintoaineiden imeytymisestä, erittää hormoneja ja on tärkeä osa vastustuskykyä. Hyvinvoiva vatsa hoitaa hommansa huomaamattomasti. Vatsan hyvinvointiin kannattaa siis panostaa.
Suolisto on herkkä elin, joka pitää stressittömästä elämästä, terveellisestä ravinnosta, riittävästä unesta ja liikunnasta. Liikunta lisää suolen liikettä ja vahvistaa syviä lihaksia, jolloin vessassa käynti helpottuu.
Mitä, miten ja
milloin syödään
Suolistossa elää tuhansia bakteereita, sekä hyviä että huonoja, jotka kamppailevat elintilastaan. Hapatetuilla maitotuotteilla ja kuitupitoisilla aterioilla ruokit hyviä suolistobakteereja. Vähennä punaista lihaa, kovia maitorasvoja sekä sokeria, sillä ne lisäävät huonojen suolistobakteerien määrää.
Ateriarytmi ja lautasmalli ovat kelpoja ohjeita vatsankin hyvinvoinnin kannalta. Säännöllisesti syödyt kasvispainotteiset ja järkevän kokoiset ateriat pitävät energiatasot kohdillaan. Ne säästävät vatsan nälältä ja toisaalta myös mättöaterioiden aiheuttamalta ähkyltä. Kun ruoansulatuselimistö saa ruokaa tasaisesti, se ehtii sulattaa ravinnon tehokkaasti ja säästytään vatsanpuruilta.
Ateriarytmin mukaisesti kannattaa välttää raskaita ja suuria ilta-aterioita. Öisin suoliston toiminta hidastuu, eikä ruoansulatus toimi tehokkaasti levon aikana. Suuri myöhään syöty ateria saattaa siten aiheuttaa närästystä tai vatsanväänteitä. Kevyt iltapala on hyvä valinta.
Kunnollinen pureskelu helpottaa vatsan toimintaa. Ruoansulatus alkaa jo suussa, syljen mukana erittyvät ruoansulatusentsyymit ja riittävä pureskelu tekevät ruoasta mahalle helpommin käsiteltävää. Hotkiessa entsyymit eivät ehdi kauaa vaikuttaa ja mahaan syöksyy suuria ruoanpaloja. Mahaan voi näin päätyä myös ylimääräistä ilmaa. Syö siis rauhallisesti ja ajan kanssa pureskellen, siitä pitävät niin vatsa, ruokaseura kuin mielikin.
Vatsalle tärkeää on syödyn ruoan lisäksi riittävä nesteen nauttiminen. Kuitupitoisen ruoan seuraksi kannattaa juoda vettä 1-1,5 litraa päivässä.


(Lähteet: Syö Hyvää, Yliopiston Apteekki)

 

 

 7meloni