Ruokailutottumukset, -tavat ja -mieltymykset ottavat muotonsa jo lapsuudessa. Jos jokin ruoka on jo lapsena tuttu, se ei todennäköisesti aiheuta nenän nyrpistelyä vanhemmitenkaan.

Kalaa suositellaan ruokapöytään ainakin kahdesti viikossa kalalajeja vaihdellen. Kala sisältää terveellisiä pehmeitä rasvoja, useita vitamiineja ja kivennäisaineita sekä paljon proteiinia. Kala on erityisen hyvä D-vitamiinin ja omega-3-rasvahappojen lähde. Siitä saa myös seleeniä, B12-vitamiinia, jodia, kaliumia ja fosforia.
Suomalaiset ostavat kalaa useimmiten tuoreena fileenä. Toisella sijalla olivat erilaiset säilykkeet. Perinteinen tonnikala on saanut rinnalleen useita eri tuotteita ja nykyään myös kotimaista kalaa saa säilykkeenä.
Kalasäilykkeiden käyttö ruoanlaitossa on helppoa. Ne ovat valmiiksi kypsiä ja ruodottomia, joten niitä voi käyttää todella monipuolisesti.
Salaatti on nopea ja raikas ruoka, mutta pelkistä kasviksista saattaa jäädä nälkä, mikäli mukana ei ole mitään proteiinia. Laita salaatin joukkoon purkillinen kalasäilykettä, jotta saat annoksesta ruokaisamman.
Pizzan päälle voi laittaa muitakin kalasäilykkeitä kuin tonnikalaa. Oletko maistanut särki- tai lahnapizzaa? Kalasäilykkeet sopivat myös erilaisiin pastaruokiin mainiosti. Erityisesti uunissa valmistetut pastavuoat ovat kalaisina versioina herkullisia.
Helposti mukana kulkeva kalasäilykepurkki on myös nopea pikaeväs, jota ei tarvitse säilyttää kylmässä päivän aikana. Erilaiset maustekastikkeissa olevat säilykkeet maistuvat hyviltä myös esimerkiksi leivän päällä.

 

(Lähteet: Pro Kala ry ja THL)

10vuoka

Kalapasta on nopeaa arkiruokaa.